Langkau ke kandungan utama

KANAK-KANAK MESTI CUKUP TIDUR…


FAKTA
KANAK-KANAK MESTI CUKUP TIDUR
TIDUR yang cukup dapat merangsang kecerdasan minda kanak-kanak untuk belajar.

22 November 2011 SELASA jam1315
          SATU kajian yang dijalankan oleh Autonomous University of Barcelona(UAB) dan Ramon Llull University di Sepanyol mendapati terdapat kaitan antara tabiat tidur iaitu bilanagn jam tidur dan prestasi akademik kanak-kanak berumur antara 6 dan 7 tahun.
            Pakar mendapati tabiat masuk tidur lewat atau waktu kurang daripada 9 jam boleh menjejaskan kemahiran akademik kanak-kanak.  “Kebanyakan kanak-kanak tidur kurang daripada tempoh yang disarankan untuk perkembangan intelektual mereka dan tabiat ini menghalang perkembangan tersebut”.
            “Ini merupakan kajian pertama dilakukan oleh saintis Sepanyol yang membuktikan kehilangan atau kekurangan waktu tidur dan tabiat kurang baik menjejaskan prestasi akademik kanak-kanak sekolah,” kata Ramon Cladellaas yang merupakan penyelidik di Fakulti Psikologi di UAB.
            Berdasarkan kaji selidik itu, para penyelidik percaya bahawa tidur lebih daripada 9 jam dan rutin malam yang tersusun mempengaruhi prestasi akademik yang lebih baik.  Menurut Cladellas, kekurangan tidur mengganggu prestasi dalam pengetahuan linguistic, tatabahasa dan ejaan.
22 November 2011 SELASA jam1345

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Cerita Taladan BUat SuaMi2 Pemalas

HANYA UNTUK RENUNGAN ...Kedai Roti... Akob begitu asyik menonton perlawanan bolasepak di depan kaca TV, tiba-tiba isterinya terus masuk, "Bang, lampu di halaman depan dah terbakar tolong ganti yang baru ye". " Pasang lampu?!!, kamu ingat saya nie TNB ke?" jawab Akob. "Kalau abang tak mau tukar lampu, abang tolong betulkan paip air sebab airnya dah tak boleh keluar", minta isteri Akob lagi. " Betulkan paip?, kamu ingat saya nie Jabatan Bekalan Air ke?", jawab Akob mengelak. "Kalau semuanya abang tak mau buat tak apalah, tapi kalau abang ke kedai nanti jangan lupa tolong belikan saya gas memasak sebab rumah kita dah kehabisan gas", kata isteri Akob."Mintak maap bebanyak saya tak kerja kat Petronas", jawab Akob dengan sinis. Kerana merasa terganggu Akob terus keluar ke rumah kawannya untuk menyambung menonton perlawanan bolasepak. Kira-kira jam 2 pagi kemudian Akob pun pulang kerumah. Akob menjadi hairan apabila mendapat
Assalamualaikum.... This will be my places where i will will be my history to my life.... em.... start from nowadays... Lets join me to know what had happen to my life,my days n my heart... WheN iT's beGin......