Isnin, 20 Disember 2010

Ape itu PAP SMEAR?

Anda tahu apa itu Papsmear?Jika anda tidak tahu apa kah itu papsmear, biar la 'Dr Alys' menerangkannya.Papsmear adalah pemeriksaan untuk mengesan tanda2 awal Barah Pangkal Rahim.Wanita yang berusia 35 tahun keatas dan sudah mendirikan rumahtangga mesti melakukan ujian Papsmear ini setahun sekali atau 2 tahun sekali.Risikonya amat tinggi bagi wanita yg berusia 35 tahun keatas untuk mendapat penyakit tersebut berbanding wanita yg berusia 25 tahun..j

Jika sel barah dapat dikesan di peringkat awal..kita masih boleh mengawal nya dari merebak dengan cepat dgn cara ubat2an..tetapi jika sudah diperingkat kritikal..anda perlu menjalani rawatan chemotheraphy dan jika itu juga tidak berkesan akhirnya keseluruhan rahim anda akan dibuang..adakah itu yang anda mahukan.

Pada anda semua..jangan beri alasan yang anda tidak punya masa untuk menjalani ujian tersebut.. pergi lah mendapatkan pemeriksaan papsmear, tak sampai pun 10 minit untuk melakukan nya..cuma nak tunggu giliran jumpa 'Dr' Alys tu yang lama sikit..maklum banyak pesakit..hehehe..bak kata orang lama "Mencegah Lebih Baik Dari Merawat"..Untuk pengetahuan kamu semua 'Dr' sendiri telah menjalani ujian tersebut sebanyak 2 kali dan alhamdulilah keputusan negative..tiada tanda awal sel barah..

Akhir sekali, ingat pesan 'Dr'.. seminit anda lewat, anda akan menyesal seumur hidup.Fikir fikirkan la..

Sekian

Hysterosalpingogram (HSG)

Ujian ini adalah ujian x-ray dan merupakan cara untuk mengetahui samada salur peranakan tersumbat atau tidak. Pesakit berbaring (dalam keadaan seperti mana ujian pap smear dilakukan) dan sejenis alat yang bernama spekulum akan dimasukan kedalam faraj, kemudian, satu ubat cecair (dye) akan disuntik kedalam rahim. Dalam masa yang sama beberapa siri x-ray akan diambil untuk melihat keadaan (outline) dalam rahim dan menganalisa samada salur fallopia tersumbat atau tidak. Sekiranya normal, cecair tersebut akan kelihatan berada diluar rahim menunjukan bahawa saluran tidak tersumbat.

Sabtu, 16 Oktober 2010

BilEr KitE S.A.Y.A.N.G org Tue...

Bile kite syg org tu
Kite tggu dier lame pon tak pe
Tp bile dier tggu kite??? dier marah2
Ati kate ...ala, adatlah ada yg menunggu & d'tggu

Bile kite syg org tu
Kite x tido pun xpe layan dier yg ngah bosan
Tp bile kite bosan ada dier layan kite?
Ati kate xpe dier busy kot...

Bile kite syg org tu
Kite gaduh ngan dier, kite diam jer
Tp dier heboh 1 dunia
Ati kate xpe, dier tension tuh...

Bile kite syg org tu
Kite kol nak ckp ngan dier
Tp dier bg phone kat org len or matikn
Bile jd cam tu, xpe
Ati kate, xpe, lyn je, kwn2 dier, kwn kite gak

Bile kite syg org tu
Kite bercerita ngan dier, citer ngan tunggul lg bek
Tp bile dier bercerita ngan kite
Kite dngr, sepatah2 kite kena ingat
Kalo xingat kite yg kne marah
Ati kate xpe syg katakan...

Bile kite syg org tu
Kite & dier lapar
Tp kite bg sume roti kite kat dier
Ati kate, ala jagalah ati dier, cian dier...

Bile kite syg org tu
Kite sanggup bg dier rest bile dier letih
Tp bile kite letih, dier suh gak kite lyn dier bile dier bosan
Adil ker? Ati kate, ala bukan slalu pon...

Bile kite syg org tu
Kite jadi cam org giler dngr dier sakit
Tp bile kite sakit
Dier siap kuar ngan kwn2 dier raikan hari kesakitan kite
Ati kate, ala xpe, xkan dier nak b'kepit ngan kite 24 jam

Bile kite syg org tu
Kite xpernah pentingkan diri sndri
Tp dier hipokrit tahap gaban
Ati kate xpe, dier mmg cam tu knelah trima...

Bile kite syg org tu
Kite syg nak tinggalkan dier slama2nya
Tp dier xtau kite berdepan dgn maut
Wlupon kite sakit, dier kate kat kite
Sakit biase2 jer, jgn nak mengarut
Ati kate, cam ne lah dier bile kite xde
Mesti dier hepi

Bile kite syg org tu
Kite xsanggup tngk dier derita
Tp dier tak pernah hargai diri kite
Ati kate, tau x betapa kite syg kan dier?

Bile kite syg org tu
Kite sanggup tinggalkan dier slama2nya utk dier bahagia
Tp adakah dier tau pengorbanan kite???
Ati kate, xpe, janji dier bahagia

Dan...
Bile kite dah tinggalkan dier slama2nya
Dier dtg ziarah pusara kite
Dier kate dier minta maaf sbb pernah m'gata kite
Dier minta maaf sbb pernah wat kite tggu dier
Dier minta maaf sbb pernah paksa kite layan dier time bosan
Dier minta maaf sbb pernah heboh 1 dunia salah kite
Dier minta maaf sbb pernah xhiraukan kol kite
Dier minta maaf sbb pernah xdngr luahan ati kite
Dier minta maaf sbb pernah wat kite kelaparan sbb dier
Dier minta maaf sbb pernah ganggu waktu rehat kite
Dier minta maaf sbb xpernah hiraukan sakit kite
Dier minta maaf sbb pernah pentingkan diri dier sndri
Dier minta maaf sbb xpernah tngk penderitaan kite

NAMUN SEMUANYA TELAH TERLAMBAT

HARGAILAH ORANG2 YG KITE S.A.Y.A.N.K... :)

StreSS...

Tekanan Mental dan Pekerjaan

Setiap drpd kita mengalami tekanan kerja. Suasana tempat kerja yg selesa dan selamat meningkatkan kecekapan mutu kerja dan keseronokan bekerja. Suasana tempat kerja yg kurang memuaskan boleh mendatangkan tekanan mental.

Punca-Punca Tekanan di Tempat Kerja
>> Jenis pekerjaan - suasana tempat kerja, tekanan kerja yg berpanjangan & perubahan cara pengendalian kerja.



Peranan & fungsi Pekerjaan
>> Kerja dan peranan yg sentiasa berubah-ubah secara kerap @ pekerjaan yg merbahaya.



Perhubungan
>> Konflik sesama rakan sekerja dan majikan.



Kerjaya
>> Kurang insentif & penghargaan dr majikan, kecewa terhadap suasana kerja, dinaikkan / diturunkan pangkat @ ilang pekerjaan.



Perubahan dalam organisasi
>> Perubahan dlm struktur & pengurusan organisasi secara mendadak meningkatkan kekeliruan & tekanan kpd pekerja.




Kalau nak setiasa muda, elakkan stress nyek..nanti kite cari cara2 mengurangkan tekanan / stress dgn lebih berkesan :)

Cerita Taladan BUat SuaMi2 Pemalas

HANYA UNTUK RENUNGAN

...Kedai Roti...
Akob begitu asyik menonton perlawanan bolasepak di depan kaca TV, tiba-tiba isterinya terus masuk, "Bang, lampu di halaman depan dah terbakar tolong ganti yang baru ye".
" Pasang lampu?!!, kamu ingat saya nie TNB ke?" jawab Akob.

"Kalau abang tak mau tukar lampu, abang tolong betulkan paip air sebab airnya dah tak boleh keluar", minta isteri Akob lagi. " Betulkan paip?, kamu ingat saya nie Jabatan Bekalan Air ke?", jawab Akob mengelak.

"Kalau semuanya abang tak mau buat tak apalah, tapi kalau abang ke kedai nanti jangan lupa tolong belikan saya gas memasak sebab rumah kita dah kehabisan gas", kata isteri Akob."Mintak maap bebanyak saya tak kerja kat Petronas", jawab Akob dengan sinis.

Kerana merasa terganggu Akob terus keluar ke rumah kawannya untuk menyambung menonton perlawanan bolasepak. Kira-kira jam 2 pagi kemudian Akob pun pulang kerumah. Akob menjadi hairan apabila mendapati lampu di halaman terang benderang, Akob terus ke bilik air, dia sekali lagi terkejut apabila
mendapati paip air tak ada masalah lagi. Apabila ia ke dapur Akob mendapati tong gas juga penuh.

Pada keesokan paginya Akob bertanya pada isterinya "Awak minta tolong pada siapa...?". "Begini bang, setelah abang keluar dari rumah semalam, saya menangis di halaman rumah. Tiba-tiba ada seorang lelaki yang sedang melintas di depan rumah kita, bertanya kenapa saya menangis. Saya ceritakan segala-galanya kepadanya. Dengan rela hati dia sedia menolong saya tetapi dengan bersyarat".

"Apa syaratnya?", tanya Akob ingin tahu.
"Syaratnya saya perlu pilih sama ada buatkan ia roti atau tidur dengannya".
" Jadi awak buat roti apa untuk dia?", tanya Akob.
" Buat roti...?!!! Awak pikir saya nie Kedai Roti ke...?!!!"


Petikan dr sumber yg tak di ketahui...via email

Wahai Suami...

JIKA ISTERI MENANGIS DIHADAPANMU,
"HARGAILAH IA SEBELUM TERLAMBAT" dot.dot.dot.

Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
Itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi...

Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu...

Jika kau membiarkannya pergi,
Dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
kecuali di depan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu, dia akan menurunkan rasa EGOnya.





















Wahai suami-suami,
Jika seorang isteri pernah menangis keranamu,
Tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu
sepanjang hidupmu disaat kau terperuk terlalu dalam...

Wahai suami-suami,
Jika seorang isteri menangis keranamu,
Tolong jangan sia-siakan nya
Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis dihadapanmu,
Saat dia menangsi keranamu,
Lihatlah jauh ke dalam matanya
Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu?

Apakah keistimewaan perempuan ini?
Disebalik KELEMBUTANNYA dia memiliki kekuatan yang begitu dasyat...

TUTUR katanya merupakan kebenaran...
SENYUMANNYA adalah semangat bagi orang yang dicintainya
PELUKAN & CIUMANnya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak-anaknya...

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa
Dia TERHARU, MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pada orang2 yg dikasihinya
Dia mampu TERSENYUM disebalik KESEDIHANnya
Dia sangat GEMBIRA melihat kelahirannya
Dia begitu SEDIH melihat KEMATIAN
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN

Tetapi dia sering dilupakan oleh SUAMI kerana 1 hal...
Bahawa "Betapa berharganya dia"...
Wahai SUAMI jangan lupa bahawa ISTERI anda begitu berharga...dia sangat BERHARGA..


Petikan xdapat dikesan usulnya..